Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 3 > Pieśń o ścieżce bodhi
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 03 - buddyzm
maj 1998
buddyzm
Nietrudno jest osiągnąć Drogę.
Przestań jedynie różnicować.
- Seng-tsan Trzeci Patriarcha Zen -
buddyzm
buddyzm


Szamar Rinpocze Pieśń o ścieżce bodhi
II Szamarpa Khacio Łangpo


Khacio Łangpo żył w latach (1350-1405) i był drugą inkarnacją Drakpa Senge - I Szamarpy. W Tybecie Drakpa Senge był drugą istotą - po Karmapie Dusum Czienpa - która postanowiła świadomie odradzać się w nieprzerwanej linii inkarnacji, która trwa od końca XIII wieku. Szamarpa zwany także "Dzierżawcą Czerwonej Korony" stoi po Karmapie na drugim miejscu w duchowej hierarchii linii Karma Kagyu. W "Namtar Gonpa Lungton" II Karmapa, Karma Pakszi, przepowiedział, iż w przyszłości Karmapa zamanifestuje się w dwóch emanacjach. Będą to dwie formy ekspresji tego samego umysłu i o tym samym urzeczywistnieniu, które pojawią się dla pożytku czujących istot. Zgodnie z własną przepowiednią III Karmapa oświadczył, że jego uczeń Drakpa Senge (I Szamar Rinpocze) posiada dokładnie takie same właściwości, jeśli chodzi o duchową czystość i urzeczywistnienie jak on sam.


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Swego czasu, kiedy Dzierżawca Czerwonej Korony, Khacio Łangpo, odwiedził centrum klasztorne Nehnang w dolinie Tsurphu, zastał tamtejszą społeczność skłóconą i podzieloną na frakcje. W związku z tym nieustannie wybuchały przeróżne skandale. Postanowił czym prędzej opuścić to miejsce i kiedy wyruszał w góry, na pożegnanie pozostawił uczniom te słowa porady:


NAMA UTTAREBHJAH*


Imię zgodne z moją domeną, to Wspaniała Mądrość.
Imię, które noszę od kiedy rzuciłem kwiat, to Nieporuszony Zwycięzca.
Imię, które nadał mi mój guru, to Niezwyciężony.
Imię, którym ozdobili mnie bogowie, to Niesplamiony.
Imię śpiewane przez dakinie, to Niebiański Podróżnik.
Imię, co raduje ariów*, to Kandipa.
Jestem żebrakiem, który posiada wiele nie znaczących imion.
Posłuchaj tej pieśni o ścieżce bodhi*.


Co do pożywienia i ubioru, wystarczą jedynie szczere potrzeby.
Jakiż to pożytek z zachowywania się jak głodny duch w ludzkim ciele?
Pozostaw za sobą wysiłek zdobywania pożywienia i bogactwa.
Odwrócenie się w sposób naturalny od samsary, oto ścieżka bodhi.


Ten, co się wyrzekł, szczęśliwy jest, gdziekolwiek by się udał.
Jakiż to pożytek sprzeczać się o rzeczy?
Pozostaw daleko za sobą skłonność długiego przebywania w jednym miejscu.
Nieznany kraj, oto ścieżka bodhi.
Jeśli posiadasz święte widzenie, wówczas każdy to równy współtowarzysz.
Jakiż to pożytek tak żyć, spętany przez cierpienie?
Odetnij zupełnie swe więzy z krewnymi, z samsarą.
Życie bez wrogów i przyjaciół, oto ścieżka bodhi.


Jeżeli działasz w zgodzie z dharmą, bogowie wypełniają twój cel.
Jakiż to pożytek z ciągłego rachowania zalet i wad?
Porzuć zupełnie wszelkie aktywności tego życia.
Naturalna wolność od zajęć, oto ścieżka bodhi.


Jeśli rozpoznajesz umysł, jesteś buddą.
Jakiż to pożytek z ciągłego studiowania, z przemyśliwania sofizmatów?
Pozwól, by znikły z twej pamięci wszelkie gryzmoły nauki z tekstów.
Prosty wgląd w naturę samowyzwolenia, oto ścieżka bodhi.


Cokolwiek robisz, to jedynie chwilowy sen.
Jakiż jest pożytek z ciągłego napięcia?
Odpocznij swobodnie, żyjąc w prostocie nieuzależniania się.
Bycie naturalnym i rozluźnionym, oto ścieżka bodhi.


Gdy znasz upaja*, to nawet trucizna staje się najwyższą amritą*.
Jakiż jest pożytek z ciągłego zaprzeczania i zgadzania się, rezygnowania i zmieniania się?
Znaczące instrukcje traktują klesia* niczym przyjaciół.
Kropla głębokiej esencji, oto ścieżka bodhi.
E ma! Posiadasz cenny klejnot.
Jakiż to pożytek tak snuć się w próżnej samsarze.
Odpocznij bez reszty w spontanicznej wielkiej szczęśliwości.
Bezwysiłkowe spełnienie potrzeb i pragnień, oto ścieżka bodhi.


Ta pieśń łączy ośmioczęściową ścieżkę bodhi w jedną.
Wspominając dawnych dzierżawców Linii z bolesną tęsknotą,
Wyśpiewałem te słowa zachęty, które niczym muzyka o poranku,
Wzmacnia moje postanowienie praktyki.
Praktykujmy w autentyczny sposób, przyjaciele przyszłości.
Nawet ja sam wstąpiłem na ścieżkę bodhi.
Więc chodźmy, moi przyjaciele, których los tak hojnie obdarował.


Gdy nie idziesz ścieżką bodhi,
Jakiż jest pożytek udawać praktykującego dharmę?
Jeśli chcesz iść ścieżką bodhi,
Pozostaw świat za sobą
I pożegnaj samsarę.
Pójdź śladem wspaniałych guru,
Przygotuj zapasy dla następnego życia,
A twój niezmienny cel okaże się znakomity.


W ten sposób, jogin Decio Zangpo
Zaśpiewał tę pieśń o ścieżce bodhi.


___________________

* nama uttarebhjah - pokłon najwyższym.

* aria - dosł. szlachetni. Określenie oświeconych istot: arhatów, bodhisattwów i buddów.

* bodhi - oświecenie - zgodnie z buddyjskądharmą, różnego rodzaju teistyczne i mistyczne doświadczenia wciąż należą do świata samsary - tak długo, jak długo potwierdzają "doświadczającego", potwierdzają trwały charakter doświadczenia, w nawet najbardziej subtelny sposób. Buddyjskie normy doświadczenia to: powszechna nietrwałość; istnienie jako cierpienie; nieistnienie postrzegającego i postrzeganych obiektów jako realnych, trwałych i odseparowanych; spokój jako nieobecność zmagania się, aby cokolwiek osiągnąć lub zatrzymać. W tradycji hinajany oświecenie oznacza wyjście ze stanu nieświadomości i pozbycie się sprzecznych emocji, z tego powodu oznacza ono wolność od odradzania się w samsarze. W tradycji mahajany oświecenie hinajany jest swego rodzaju przystankiem na ścieżce, niczym iluzoryczne miasto na pustyni, które Budda zbudował, aby zachęcić do wyruszenia w podróż. Oświecenie w tym wypadku wymaga nie tylko wyjścia ze stanu współczucia i zastosowania zręcznych środków, aby móc pracować z pomieszaniem wszystkich czujących istot. Oświecenie hinajany (stan arhata) nie jest całkowitym oświeceniem z uwagi na nie wzbudzone współczucie. Z punktu widzenia tradycji wadżrajany urzeczywistnienie hinajany i mahajany jest konieczne, lecz zawiera pewien dogmat. Dla praktykującego wadżrajanę konieczne jest rozwinięcie całkowitego współuczestnictwa w zjawiskowym świecie, musi też w sposób bardziej dogłębny przeniknąć i odsłonić korzenie ego.

* upaja - ogólnie, słowo to wskazuje, iż oświecona istota naucza dharmy w sposób zręczny, mając na względzie różnorakie potrzeby, zdolności i słabe strony swych uczniów. Poprzez upaja wyraża się współczucie. W wadżrajanie upaja rodzi się z urzeczywistnienia pustki.

* amrita - pobłogosławiony płyn, używany w praktykach wadżrajany. Bardziej ogólnie - duchowy nektar.

* klesia - synonimem klesia jest trucizna. Trzy rdzenne klesia to pożądanie, gniew i niewiedza. Pięć klesia obejmują trzy poprzednie, jak również pychę i zazdrość.


"Dzierżawca Czerwonej Korony. Krótka historia linii inkarnacji Szamarpy",
tłumaczenie i opracowanie: Bernard Młodziejewski.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 22 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm