Wojna w Kraju Dakiń
Tsultrim Allione
Tsultrim Allione urodziła się w USA, święcenia mnisie przyjęła w 1969 roku w Bodhgaja z rąk XVI Karmapy. Po trzech i pół roku zwróciła ślubowania i powróciła do USA kontynuując studia nad naukami Buddy i praktykując medytację pod kierunkiem m.in. Czogjama Trungpy i Namkhai Norbu Rinpocze.
|
Kiedy sytuacja w Afganistanie zmieniła się w wojnę, zostałam szczerze dotknięta owym symbolicznym wymiarem rzeczy. Ziemia, na której teraz mają miejsce działania wojenne jest miejscem, w którym narodziły się nauki Wielkiej Doskonałości (dzogczen). Dawniej istniał tam kraj zwany Uddijana i to właśnie stamtąd nauki Wielkiej Doskonałości rozprzestrzeniły się do Tybetu.
Przemoc i represja będące cechą władczej, dzikej i dominującej kultury stanowią wielki kontrast w stosunku do łagodnych niedualnych nauk Wielkiej Doskonałości. Różnica w dawnej i obecnej sytuacji kobiet jest także rażąca. Niegdyś Uddijana była miejcem narodzin i aktywności tak wielu wpływowych i oświeconych kobiet, iż kraj ów nosił miano 'Kraju Dakiń'. W linii Semde Dzogczen, która została przeniesiona z Uddijany do Tybetu w VIII wieku przez mędrca Wimalamitrę, wyraźnie zauważalny jest zwyczaj nauczania mężczyzn przez kobiety i vice versa. Było to coś zupełnie naturalnego.
Prostytutka Parani, szósta dzierżycielka przekazu w lini Semde Dzogczen, poszła za przykładem córki Nodjinmo Czangczumbmy pochodzącej z królewskiego rodu. Parani poprosiła ją o esencje nauk, na co Nodjinmo odparła:
"Pierwotnie nie ma żadnego dualizmu pomiędzy buddami a czującymi istotami.
Jeśli to zrozumiesz, posiądziesz ostateczną wiedzę.
Zrozum, iż niedualny stan twojego umysłu jest dharmakają.
Poza nim nie ma żadnej innej medytacji!"
Parani doskonale zrozumiała znaczenie pierwotnego stanu i w ten oto sposób wyraziła swoje urzeczywistnienie:
"Jestem Parani, prostytutką.
Tak jak umysł nie jest ani męski ani żeński,
Jeśli urzeczywistniamy oświeconą postawę, najwyższy pogląd,
Seksualna jedność nie przeszkadza jego naturze.
Tak jak umysł jest poza narodzinami i śmiercią,
nawet jeśli zabijesz go, nie umrze.
Ponieważ wszelki rodzaj egzystencji jest nektarem,
pierwotnie nie istnieje żaden podział na Czystość i Nieczystość."
W linii Dzogczen następcą Parani był pandita Khenpo Rabnang, uważany za najbardziej uczonego mędrca w kraju. Później jego miejsce zajął kolejny pandita Khenpo Maharadża, którego z kolei następcą została księżniczka Gomadewi. W ten oto sposób rozwijała się linia Semde Dzogczen, a jej dzierżawcami byli zarówno mężczyźni jak i kobiety, bez żadnych różnic czy ograniczeń.
Obecnie, w kraju, który niegdyś bujnie się rozwijał i był ojczyzną wielu dakiń, mają miejsce okrucieństwa wojny, a wszystko to wydarza się w imię religii. Mitologie mówiące o "świętych wojnach" usprawiedliwiają przemoc jako "zaakceptowaną przez Boga". Zwłaszcza dotyczy to przemocy wobec kobiet, która jest czymś na porządku dziennym, a drobne "moralne naruszenia prawa" prowadzą do prześladowań kobiet, ciężkich kar, którym zostają poddawane czy nawet do ich mordowania. Wolność kobiet, zwłaszcza seksualna, zagraża podstawie tego systemu represji, który jego wyznawcy uznają za "uświęcony przez Boga".
Tak jak historyczny, oświecony kraj niedualnych nauk znajduje się w stanie wojny, w ten sam sposób pierwotny stan umysłu jest atakowany przez wewnętrzną wojnę. Poniżamy go, zdobywamy, uwodzimy, oszukujemy. Walczymy przeciw sobie i nie rozpoznajemy pierwotnego łona, które wszystkich nas otacza opieką. Niech epicentrum działań wojennych sprawi, że Uddijana stanie się na nowo miejscem wolnych, mądrych i wszechobejmujących nauk. Mam nadzieję, że cała aktywność wojny obudzi wszystkich pradawnych mędrców tej ziemi i po raz kolejny wrócą oni, aby tańczyć radośnie w swoim odwiecznym kraju.
Tłumaczył Tomasz Pardus. |