Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl

Ta strona wykorzystuje pliki cookies. Dowiedz się więcej o celu ich używania i zmianie ustawień plików cookies w przeglądarce internetowej.
Niedokonanie zmian ustawień na ustawienia blokujące zapisywanie plików cookies jest jednoznaczne z wyrażeniem zgody na ich zapisywanie.


buddyzm medytacja Budda reinkarnacja Dharma nirwana
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl
Buddyzm - Cyber Sangha - Buddyjski Serwis Internetowy - Buddyzm w Polsce - www.buddyzm.edu.pl BUDDYZM - Cyber Sangha
Wydawnictwo ROGATY BUDDA - Ksiegarnia Buddyjska - buddyzm Buddyzm-Media - Buddyjski Serwis Informacyjny Buddyzm CyberSangha - YouTube Buddyzm CyberSangha - FACEBOOK
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm BUDDYZM - Cyber Sangha buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm     mapa strony | nasz patronat | o serwisie  buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm S T R O N A   G L O W N A M A G A Z Y N D O W N L O A D W Y D A R Z E N I A C Z Y T E L N I A ZALOGUJ SIE ZAREJESTRUJ SIE S Z U K A J buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm Wprowadzenie do buddyzmu Czym jest medytacja? Nowosci wydawnicze Zadaj pytanie Ikonografia Katalog WWW buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm buddyzm :: Cyber Sangha :: buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm warszawa beru khjentse dziamgon kongtrul
Polska Sangha Beru Khjentse Rinpocze i Dziamgona Kongtrula Rinpocze w tradycji karma kagju


buddyzm
buddyzm buddyzm
Cyber Sangha > Magazyn > Magazyn nr 14 > Na rynku księgarskim - "Droga do Stanu Buddy"
buddyzm buddyzm Cyber Sangha - magazyn nr 14 - buddyzm
maj 2002
buddyzm
Wszystkie zjawiska są iluzjami pojawiającymi się w umyśle.
Jak można bać się własnych wyobrażeń?
- Jeszie Tsogjal -
buddyzm
buddyzm


Budda Droga do Stanu Buddy
Mistrz Jin-szun


Czcigodny Jin-Szun urodził się w rodzinie chłopskiej w Chinach w 1906 roku, a w roku 1930 zrezygnował z życia świeckiego i został buddyjskim mnichem. Obecnie mieszka i naucza w klasztorze w środkowym Tajwanie. "Droga do Stanu Buddy" to kompedium dwóch tysiącleci chińskich studiów na naukami Buddy i opartych na nich praktyk. Czerpiąc z całego, szerokiego zakresu myśli buddyjskiej - szczególnie jednak z reprezentowanej przez Nagardżunę, Czandrakirtiego i Tsongkhapę tradycji Madhyamaki ("Drogi Środka") - Jin-szun położył nacisk na racjonalizm i humanizm buddyzmu, jednocześnie inicjując ożywczy dialog pomiędzy tradycyjną egzegezą buddyjską, a współczesnymi akademickimi badaniami nad buddyzmem.


buddyzm - Cyber Sangha - medytacja

Kontemplowanie Dwóch Prawd

163.
Wszyscy buddowie, kierując się dwiema prawdami, uczą odczuwające istoty Dharmy
Kierując się prawdą konwencjonalną, można dojść do prawdy ostatecznej.
Kierując się prawdą ostateczną, można osiągnąć wyzwolenie.

W celu przekazywania odczuwającym istotom Dharmy nauki wszystkich buddów polegają na dwóch prawdach. Te dwie prawdy to zwykła, doczesna prawda i niezwykła prawda, zwane także prawdą konwen-cjonalną i prawdą ostateczną. Ta nauka o dwóch prawdach stanowi ważny wstęp do właściwej kontemplacji pradżni.

Na ogół uważa się, że odczuwające istoty, ich ciała i umysły oraz wszystko, czego istnienie jest z nimi powiązane, to coś rzeczywistego. Ludzie uważają, że materia to rzeczywista materia, a duch to rzeczywisty duch. Każda dharma uwikłana jest w jakieś fizyczne, biologiczne i psychiczne związki przyczyny i skutku. W wyniku istnienia tych związków można poznawać budowę materii, zasady funkcjonowania ciała i umysłu, a także organizację rodziny i państwa. Te fakty są ogólnie uznawane za rzeczywiste. Ten świat zdroworozsądkowej wiedzy zwany jest zwykłą prawdą.

Zwykła prawda dotyczy rzeczy prostych i oczywistych, takich jak drewno i kamienie - rzeczy, które każdy może zobaczyć. Dotyczy ona też rzeczy trudnych i mało widocznych, takich jak atomy i elektrony, które można dostrzec tylko za pomocą instrumentów naukowych. Podobnie, każdy ma wiedzę na temat obecnego życia, ale żywoty przeszłe i przyszłe można dostrzec tylko boskim okiem. Choć istnieją różne dharmy - od łatwych po trudne - wszystkie one stanowią przedmioty wiedzy. Trzy sfery, sześć stanów transmigracji, pięć skupisk, sześć narządów zmysłów, strapienia, karma, cierpienie i tak dalej - wszystko to, o czym nauczał Budda, to objaśnienia zwykłej prawdy.

Odczuwające istoty od zawsze tkwiły w stanie umysłu cechującym się zwykłą prawdą. Ten stan jest rzeczywisty, niekwestionowalny i nieunikniony. Jest rzeczywisty i ogólnie przyjęty, ale czy jest to prawda ostateczna? Niekoniecznie. Fakty, które w przeszłości uważano za prawdziwe, okazały się fałszywe. Na przykład kiedyś uważano, że atom jest niepodzielny i nieprzenikniony natomiast teraz uważa się go za rój elektronów. Podobnie uważa się obecnie, że barwy zielona, żółta i inne składają się z fal świetlnych o różnej długości. W swoim doskonałym oświeceniu Budda zrozumiał, że realia tego świata doświadczane przez odczuwające istoty są niesubstancjalne i nierzeczywiste, i dlatego właśnie nazywane są zwykłymi. Pojawiają się w wyniku przyczyn i skutków i nic, żadna dharma, nie odznacza się rzeczywistym istnieniem. Wiedza, którą wszyscy uważają za prawdziwą, nie jest w stanie urzeczywistnić prawdy tego świata; przeciwnie, niedostatki takiej wiedzy pokazują, że każdy obarczony jest barierami ignorancji. Tylko eliminując ten wynikający z pomieszania błąd - wychodząc poza poglądy zdroworozsądkowej wiedzy - można jasno ujrzeć prawdę tego świata. Takie rozumienie jest wspólne wszystkim Dharmom Buddy.

Praktyka Dharmy Buddy polega więc na odkrywaniu, w oparciu o właściwą kontemplację rzeczywistego świata (konwencjonalną prawdę), błędów i nierzeczywistości zdroworozsądkowej wiedzy, na usuwaniu tego, co błędne i na ujawnianiu tego, co prawdziwe, aby w ten sposób posuwać się naprzód i urzeczywistnić ostateczną prawdę tego świata. Ostateczna prawda to niezwykła prawda, stan szczególnego doświadczenia, rozpoznawany przez wszystkich mędrców. Praktyka pradżni prowadzi do następujących konkluzji: pozostawiając za sobą złudzenia, widzi się prawdę; zaczynając od konwencjonalnej prawdy, dochodzi się do prawdy ostatecznej; zaczynając jako zwykła osoba, człowiek staje się mędrcem.

Nie należy w żadnym razie sądzić, że ostateczna prawda jest czymś oderwanym od rzeczywistego świata. Nauka Buddy na temat dwóch prawd wskazuje na to, że poza rzeczywistością uznawaną przez świat leży prawda, którą urzeczywistniali wszyscy mędrcy. Ale ta prawda jest rzeczywistością; nie istnieje w oderwaniu od rzeczywistego świata. Wynika stąd, że nie polegając na prawdach konwencjonalnych, nie sposób dojść do prawdy ostatecznej, która "ujawnia naturę rzeczy poprzez zjawiska".

Trzeba praktykować w taki właśnie sposób, gdyż my, odczuwające istoty - my, ludzie - nie potrafimy dogłębnie zrozumieć prawdziwego stanu świata, nie potrafimy być w harmonii z ostateczną prawdą. Wszystkie nasze myśli, działania i mowa, nasze pomieszanie i cierpienie - w jednostkach, rodzinach, społeczeństwach i państwach - to irracjonalne zjawiska, które są niezgodne z ostateczną prawdą. Nieustanne krążenie w cyklu narodzin i śmierci - cierpienie przenoszone z poprzedniego życia do obecnego i z obecnego do przyszłego - bierze się z tego, że z powodu ignorancji, błędnych poglądów, pomieszania i wypaczeń nie jesteśmy w zgodzie z ostateczną prawdą. Dlatego Budda objaśniał dwie prawdy - aby ludzie nauczyli się praktykować poleganie na konwencjonalnych zasadach w celu dojścia do prawdziwej pradżni. Po dojściu do pradżni można polegać na własnym doświadczeniu ostatecznej prawdy, usuwając ignorancję i błędne poglądy. W taki sposób można osiągnąć wyzwolenie i zbliżyć się do stanu buddy.


Fragment książki "Droga do Stanu Buddy". Tłumaczenie Jacek Majewski.
Pracownia Autorska DOMY POLSKIE, ul. Złota 64/66 m. 69, 00-821 Warszawa.




buddyzm

buddyzm - facebook - cybersangha
buddyzm
Polityka prywatności portalu
buddyjskiego "CyberSangha"


buddyzm
Sprawdź najchętniej czytane teksty »
buddyzm

buddyzm
Zarejestruj się, by otrzymywać newsletter »
buddyzm

buddyzm
"Cyber Sangha" obejmuje swoim patronatem medialnym ciekawe książki i imprezy związane z buddyzmem.
» szczegóły
buddyzm

buddyzmZnajdź w "Cyber Sandze"

buddyzm

buddyzm
Darowizna
dla "Cyber Sanghi"

buddyzm

Budda

Oby wszystkie istoty osiągnęły szczęście i przyczynę szczęścia.

Oby były wolne od cierpienia i przyczyny cierpienia.

Oby nie były oddzielone od prawdziwego szczęścia - wolności od cierpienia.

Oby spoczywały w wielkiej równości, wolnej od przywiązania i niechęci.

Magazyn DIAMENTOWA DROGA

Portal Budda.pl

Fundacja Theravada Polska

Biblioteczka Buddyjska

Wydawnictwo A - buddyzm, filozofia, religioznawstwo

Księgarnia KARMAPA FOUNDATION

Serwis Buddyzm Wprost

Sasana.pl - Theravada

Medytacja w więzieniach






London wedding photographer

buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm :: www.buddyzm.edu.pl :: buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm przewin strone do gory Aktualnie online: 0 użytkownik(ów), 17 gość(i)

Strona główna || Czytelnia || Magazyn || Wprowadzenie do buddyzmu || Czym jest medytacja?
Nowości wydawnicze || Zadaj pytanie || Biblioteczka || Download || Wydarzenia
Katalog WWW || Polityka prywatności || Cennik reklam || O serwisie || Zaloguj się || Szukaj
opcje zaawansowanego szukania napisz do nas wydrukuj strone buddyzm buddyzm
buddyzm
buddyzm
buddyzm buddyzm
buddyzm

Buddyzm w Polsce

www.buddyzm.edu.pl

om mani peme hung

Buddyjski Portal "Cyber Sangha"
w Internecie od 1998 roku.
buddyzm - CyberSangha - buddyzm